måndag 22 februari 2016

Gravidyoga

För några veckor sedan drog äntligen gravidyogan igång, något jag alltid sett fram emot att utöva som gravid. Och nu är jag här :-)
Som jag tidigare skrivit om har jag i många år haft panikångest och därmed andningssvårigheter.. Detta försvårar förstås en förlossning eftersom det till stora delar handlar om att andas rätt. Just därför har yogan alltid känts som det självklara valet för mig! 
för två veckor sedan var jag på gravidyoga för första gången och var pirrig innan.. Dels för att det är nytt men också för att yoga just handlar om andning, vilket som sagt är mitt största problemområde. Men det gick hur bra som helst! Inte en enda gång kände jag panikångest utan allt flöt på bra. Fick dock väldigt ont i ryggen på kvällen så nästkommande gånger har jag försökt lyssna mer på kroppen under övningarna. Det funkar bättre och bättre och det känns skönt att vara igång!

Idag dessutom var jag i en annan grupp eftersom jag missade gårdagens tillfälle och under dagens teori pratade hon om att använda yogan för att gå från ett rörigt inre till ett stabilt inre. Kändes som hon pratade direkt till mig. 

Jag brukar visualisera att jag är på förlossningen under övningarna och jag hoppas verkligen att jag ska kunna utöva dem sen när det väl är dags :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar