måndag 25 april 2016

Mamatummyday

Idag är det Mamatummyday, en dag som kommit till av Katarina Woxnerud och hennes Mammamage-team för att uppmärksamma problem som kvinnor kan få under/efter graviditeten. Många tror att Mammamage-träning handlar om utseende och att få en snygg mage, men jag skulle säga att det inte har någonting alls med det att göra.. Utan det handlar om ett allvarligare problem, nämligen en delning av magmuskulaturen, eller som det heter på fackspråk - Diastasis. 
Vilket kan ge svåra besvär under lång tid om det inte behandlas rätt eller förebyggs med rätt träning. 

Idag har vi haft möjligheten att på fler ställen runt om i landet få gå på föreläsning om ämnet, ett tillfälle som jag definitivt tog tillvara på! Här i Karlstad höll Maria Berg, cert. mammamage-tränare & naprapat, i föreläsningen och den var superbra! 
Det var så mycket man inte visste och jag skulle kunna skriva om det här i timmar. Men jag gör en kort sammanfattning av delar som jag tyckte var extra intressanta och så får ni gärna googla er vidare om ni tycker det är intressant :-)

Mammamageträning handlar om att träna inifrån och ut, inifrån och ut är för övrigt ett begrepp som återkommer flitigt under föreläsningen. Maria pratar om att man ska tänka som ett husbygge, det spelar ingen roll hur bra du bygger det ytliga om grunden är ostabil. Med andra ord spelar det ingen roll om du göra tusentals sit-ups och plankor för att få en snygg mage på ytan, den kommer aldrig bli stabil eller riktigt snygg om du inte fokuserar mer på bålstabilitet i de inre, djupa musklerna. 
Och då är det tyvärr tråk-träning som gäller..

De djupa musklerna i bålen behövs inte bara för att kunna bygga en schysst mage, utan även för att fungera normalt i vardagen. Alla lyft, löpsteg, ansträngningar du gör påfrestar bålen och du behöver grunden. Men för vissa blir det här ett stort problem efter graviditet eftersom magmuskulaturen har delat på sig. Då behöver man bygga upp den på rätt sätt och det är här mammamage-träningen kommer in. 
Det finns ingen quick-fix eller annat fusk, utan att måste utgå från sig själva och hur din kropp mår. Sen får man jobba sig succesivt uppåt..

Jag jämförde träningen med min resa med c25k förra året (finns att läsa om i tidigare inlägg).. Jag hade ALDRIG klarat att gå ut och springa 5 km bara sådär, det tog mig ett par veckor och massa träning att nå dit. Jag började med promenader, sen några sekunders jogg varvat med promenad, ökade joggsekunderna för varje gång, och så vidare. Precis på samma sätt kommer jag sen behöva arbeta med min mage. Och ska börja redan nu! 
Som tur är har jag ju rehabat under hela graviditeten så förhoppningsvis har jag en relativt stabil magen där under :-)

På tal om löpning.. En sista grej som jag tyckte var extra intressant under föreläsningen var just det här med löpning efter graviditet. Man ska helst vänta sex månader! Och dessutom ska man inte springa så länge man helammar.. Så, där gick mina höstplaner i stöpet.. Får fokusera på tuffa promenader i terräng och andra roliga cardio-maskiner på gymmet istället.. Kanske jag hittar något nytt, superkul i träningsdjungeln :-)



Maria Berg pratar här om löpning efter graviditet



Min bild som jag postade för att uppmärksamma MamatummyDay
#mamatummy #mamatummyday #mammamage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar