måndag 9 maj 2016

Träningsplan efter graviditeten

Sitter på altanen i vår nya hänggunga och njuter av lugnet och friden som utspelar sig utomhus vid den här tiden. Solen skiner och det är ungefär 16-17 grader i skuggan redan nu, ser ut att bli en fantastisk dag! 
När jag sitter här kan jag inte sluta drömma och fantisera om alla mornar förra våren när jag gick ut och joggade. Jag hade precis börjat med c25k och gjorde stora framsteg varje dag (läs gärna om c25k här). I år springer jag inte, men nästa år så :-)

Det är inte bara tidiga mornar i skogen jag saknar utan jag har insett på sistone att jag saknar att träna.. Jag saknar flåset, utpumpade muskler och tröttheten man känner efteråt. Enkelheten i att knyta på sig skorna för en löptur eller glädjen i ett gruppträningspass. Allt känns så långt borta och nästan som en dröm. 

Jag fick ju sluta träna väldigt tidigt i graviditeten pga foglossning (kom redan i v. 10), har varit sjukskriven sedan v. 15 och har i samband med det även rehabat såklart. 
Rehaben och promenader har varit min räddning - både fysiskt och psykiskt!

Jag skrev om det för längesen på min instagram (@seemlans), att för mig är det psykiska i träningen minst lika viktigt som det fysiska. Därför har bl.a. rehaben betytt väldigt mycket för mig nu under graviditeten. Två gånger i veckan har jag haft en tid att passa då jag ska vara ombytt och göra övningar i bassäng. Sen har jag ju även gått på yoga en gång i veckan och sju dagar i veckan promenerar jag (långsamt och harmoniskt, men ändå). 
Jag har insett nu i efterhand att den här enkla träningen har varit otroligt viktig för mig psykiskt eftersom det då kommer vara lättare sen att komma iväg till gymmet.. För på riktigt, visst är väl mer än halva kampen att packa väskan och ta sig dit? Iallafall för mig! :-)

Men nu sitter det kvar i ryggmärgen och det ska bli underbart till hösten att få köra "på riktigt". För som sagt - även om jag har tränat hela tiden så har det varit varken pulshöjande eller gett mig någon träningsvärk. 

Dock är det viktigt att komma ihåg mammamagen! Det gäller alla er därute som ska föda/fött barn - snälla glöm inte den! Ni kan läsa mer om mammamageträning här -> Mamatummyday

Man aldrig veta hur en förlossning eller tiden efter blir, men jag tror ändå det är viktigt att sätta mål och föreställa sig hur man VILL att det ska bli. Jag vill njuta av första bebistiden, men samtidigt vill jag relativt snabbt återhämta mig och bli en pigg och glad mamma. 
Min plan med träningen under 2016 är därför såhär:
- Promenader, promenader, promenader
- Komma igång med mammamageträning med hjälp av en app under juni
- Gå tillbaka till gymmet i slutet på augusti
- Gå en mammamage-kurs, vilket steg beror på hur långt jag kommit med min magträning i appen
- Löpningen får tyvärr vänta då man helst inte ska springa förrän 6 månader efter förlossningen samt när man helammar (vilket jag hoppas på att göra) 


Så, snart börjar en ny spännande resa och jag hoppas ni hänger med både här och på instagram @seemlans, för jag behöver ert stöd! Tack ;-)


I skrivande stund - osminkad, morgonmysig och inspirerad



Sune myser också med mig :-)



Lite träningsbilder från i höstas





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar