tisdag 12 maj 2015

Dag 93 - Dag 100 närmar sig & c25k pass 15/27

Ojojoj, vilken resa det här har varit! Snacka om Hälsovinst! :-)
Jag vill inte avslöja alla detaljer än eftersom den stora summeringen kommer komma på tisdag när min 100-dag infaller. Men som ni ser på mitt alias har jag på dessa 93 dagar tappat hela 15,5 kg. 

Ni som följt mig har även fått följa min resa inom löpningen där jag för fyra veckor sedan gjorde mitt första Couchto5k pass. Då skulle jag jogga 60 sekunder, gå 90 sekunder i 20 minuter. Det var pissjobbigt! 
Ärligt talat trodde jag inte c25k skulle kunna hjälpa en sån som mig (tjock och lat). Men på dessa fyra veckor har inte bara min fysiska form fått sig en förändring utan också mitt psyke har lärt sig en hel del läxor. "Det sitter i huvudet" är ett mantra som dyker upp titt som tätt. 

I söndags iallafall körde jag c25k pass 15/27 och då klarade jag av att springa 3 km i sträck utan att gå! Det var första gången i mitt liv och jag var nästan lite chockad efteråt. Trodde knappt det var sant så igår körde jag samma runda igen! Faan vad häftigt det var! 

Jag sprang 3 km!!! Woho! :-)

Nu kommer jag inte följa c25k exakt nästkommande veckor, men kommer använda det som inspiration. Min tanke nu är att öka 0,5 km i veckan tills jag når 5 km. Efter det kommer jag satsa på att klara 5 km under 30 minuter.. Sen ligger framtiden för mina fötter :-)


På bilden ser ni mig på en handbollscup 2007, då var jag 20 år, vägde 72 kg och var som mest tränad. Men inte ens då kunde jag springa 3 km i sträck, men det kan jag idag :-)




Om ni blir nyfikna på vad c25k är så kan jag kort summera det med att man på 9 veckor går från att inte kunna springa alls till att springa 5 km. Jag var skeptisk pga lathet och att jag inte trodde det var något för mig. Men eftersom jag redan efter FYRA VECKOR kunde springa 3 km så kan jag inte annat än konstatera att det funkar! Jag ska summera mina fyra veckor i korthet i ett inlägg senare i veckan för jag har inte mina anteckningar tillgängliga just nu.. 
Men det viktigaste jag kan säga till dig som är sugen på att utvecklas till en löpare 
är att: DU KAN! 
Om fem veckor kommer du tacka dig själv att du började idag :-) 

(I mina tidigare inlägg hittar du programmet som du ska följa dessa veckor.)

Våga!
Du kan!
Det sitter i huvudet!

Ha en bra tisdag! 
Kram Seemlan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar