söndag 3 maj 2015

Dag 84 - Va? Kan det stämma?


Tänkte gå in och skriva ett inlägg om mina två senaste C25K-pass men när jag skrev vilken dag det var (dag 84!!) kändes det så overkligt så jag tappade tråden lite.. Jag har nu alltså varit en VK:are i 84 dagar, med andra ord 12 veckor. Det är ju helt otroligt! När jag startade Hälsovinsten då för 84 dagar sedan så trodde varken jag eller någon annan att jag skulle ha kommit såhär långt vid det här laget. Invägning sker imorgon men jag ligger på runt 15 kg minus och minus 14 cm i midjan (mer exakta resultat kommer längre fram). Men det är nog faktiskt inte det jag ser som det största Hälsovinsten utan det är förstås kärleken till löpningen som håller på att växa fram. Det känns overkligt! Att JAG går ut och springer, jag som hatade löpning även som "smal". Men mer om hur jag känner och vilka stora skillnader det har inneburit för mig att göra den här resan kommer jag skriva om på dag 100. Så håll tillgodo :-)

För att återkomma till ämnet så kommer här en sammanfattning på mina två senaste löppass:
C25K pass 9/27 avverkades i fredags. Sprang då 3,82 km på 28 min 44 sek. Jag utgår alltså från programmets intervaller men ökar eftersom jag känner att jag har mer att ge så dessa intervaller körde jag då: 5 min gå, 3 min jogg, 1,5 min gå, 1,5 min jogg, 1,5 min gå, 3 min jogg, 1,5 min gå, 2 min jogg, 1,5 min gå, 2,5 min jogg. Passet kändes bra men måste försöka släppa fokuset på att anstränga andningen för mycket och våga lita på att kroppen vet hur den ska göra.

C25K pass 10/27 körde jag i lördags och då ökades intervallerna markant. 5 min gå, 8 min 10 sek jogg, 1 min 20 sek gå, 3 min jogg, 2,5 min gå, 6 min jogg, 2 min gå, 2,5 min jogg. 
Första gången jag kände mig som en riktig löpare pga den långs första intervallen! SÅ coolt!! 
Distans 3,76 km på 28 min och 21 sek.



Längtar redan nu till nästa pass och i den sammanfattningen tänkte jag även försöka berätta för er varför just löpningen och dess stora fokus på just andning är ett problem och en stor utmaning för mig.. Nästa löppass blir imorgon bitti men sen jobbar jag så blogginlägget kommer nog inte förrän på kvällen eller tisdag morgon. Men kika gärna in då :-)

Ha en fortsatt härlig söndagkväll! Känns som sommar idag :-)
Kram Seemlan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar