tisdag 24 mars 2015

Dag 44 - Tips inför våffeldagen, mums!

Vissa härliga hemligheter vill man bevara för sig själv men receptet på dessa fibervåfflor vill jag ge er som en belöning för att ni alla är så jäkla grymma! Utan er feedback och att få läsa om era resor så skulle jag aldrig klara mig såhär bra. 
Imorse fuskvägde jag mig (IGEN) och vågen stannade på 98,6 kg, jag vet inte ens vad jag ska säga längre.. Jag är bara så överrumplad. Tack. 

Men nu till det väsentliga.. Alltså dessa fibervåfflor är helt amazing! Har t.o.m provat dem på barn och inte ens barnen känner någon skillnad i smak jämfört med vanliga våfflor!
De är rakt igenom supernyttiga och därför brukar jag unna mig en klick grädde till :-)

Fibervåfflor (5 st små)
1 dl mandelmjöl
1 tsk bakpulver 
2 tsk fiberhusk
0,5 tsk salt
30 g kokosolja
1 dl kallt vatten
2 st ägg
0,5 tsk vaniljpulver (OBS, vaniljpulver är inte samma sak som vaniljsocker)

Blanda samman ingredienserna och stek som vanliga våfflor i våffeljärn (järnet behöver inte smörjas innan!). När jag gör denna smet brukar det bli 5 små våfflor. En våffla plus 0,2 dl vispgrädde, 0,2 dl blåbär & 0,2 dl hallon blir 228 kcal (en port enl mig är två våfflor med tillbehör = 456 kcal). 



Återkom gärna med feedback om ni provar receptet imorgon :-)

Dagens fråga: vad är ditt hemliga recept på gott men nyttigt bakverk?

Ha en trevlig våffeldag imorgon alla härliga vkare!
Kram Seemlan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar