söndag 6 september 2015

Dag 210 - Skippar dieten

Något som jag eftersträvat den senaste tiden är ett sunt förhållande till mat samt balans i vardagen. Jag ville testa diet för att se hur både psyket och kroppen reagerade och det blev delade meningar. Kroppen reagerade riktigt bra, tappade 1,6 kg på en vecka. Dock kan jag tycka det är lite för mycket och jag vill inte fortsätta tappa så snabbt som jag gjorde i våras eftersom jag samtidigt bygger mycket muskler just nu så känns det orimligt att jag ska tappa så mycket i vikt. Jag känner också att jag kan tänka mig behålla "lite hull" ett tag för att slippa få lös hud som typ är min värsta mardröm. 
Jag tycker jag har lyckats ganska bra eftersom jag tränat under hela viktnedgången så har jag inte blivit speciellt slapp. 
Det är svårt att bestämma sig om jag ska fortsätta stå still ett par månader eller köra hårt och få bort de sista kilona nu direkt. Jaja, tiden får visa. 

Psyket då, hur gick det under dieten?
Alltså om man ser till hur enkelt det är att äta i princip samma sak varje dag så vänjer man sig snabbt. Jag vet att jag bara dietade en vecka så jag är absolut ingen expert, långt ifrån. Det negativa jag dock märkte var att jag blev helt fixerad vid mat. Jag vet nog vad varenda en på jobbet har ätit till lunch den här vecka! Jag har frågat alla och tittat, luktat och nästan känt smaken av deras mat. I min telefon finns en anteckning som heter "mat jag ska äta efter dieten". 

Den här fixeringen gillade jag inte alls och eftersom jag eftersträvar ett sunt förhållande till mat mer än viktnedgång så inser jag att jag inte är redo för diet. Kanske jag provar igen om ett tag för att strama åt kroppen, men för nu får det duga gott med normal mat ett tag igen ;-)
Gröt till frukost och naturell kvarg till mellanmål kvarstår förstås. 
Egentligen blir det ju inte så stor skillnad förutom att lunch och middag får bestå av annat än kyckling och torsk. 




Nu har jag ju dessutom en bra inspirationsbank i mina anteckningar :-)
Kram Seemlan






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar