tisdag 15 september 2015

Dag 219 - Middag: Kycklingpaj med fullkorn och grönsaker


Mums! Idag fick jag till en jättegod middag här hemma. Till och med min kräsne sambo älskade den och jag kan inte annat än hålla med. Perfekt konsistens, smak och mättnad. Tänk vad lycklig man kan bli för en så värdslig sak som en paj! Haha :-)



Här kommer receptet:

Gör såhär:
Blanda ihop det rumsvarmt smöret tillsammans med mjöl och creme fraiche, tryck ut degen i en pajform och ställ in i kylen. 
Sätt ugnen på 225 grader. 
Skiva bacon och kyckling till ca en centimeters bitar, stek kyckling i en stekpanna med lite olivolja på hög värme, krydda kyckling med valfri krydda (jag använde paprikapulver, en bbq-mix, salt och peppar), stek baconen knapriga. Lägg kyckling och bacon på en tallrik med papper så fettet sugs upp. 
Stek grönsakerna lätt, lägg också dessa på en tallrik. 
Nagga pajdegen med en gaffel och stoppa in i mitten av ugnen.
Vispa ägg, grädde och mjölk ordentligt. Riv ost. 
När pajdegen varit inne ca 7-10 minuter, ta ut den och sänk värmen till 175 grader. 
Häll i 1/3 av äggblandningen i formen, fyll på med de stekta grönsakerna följt av kycklingen och bacon. 
Häll resten av äggblandningen jämt fördelat överallt och strö riven ost över. Ställ in pajen i ugnen ca 25-45 minuter beroende på ugn. 
Du ska kunna skaka den liten och den ska vara fast när den är klar samt ha en lätt gyllenbrun färg. 
Låt stå i rumstemp ca 5-10 minuter innan ni äter så sätter den sig ordentligt.

(Jag slängde i kycklingen med baconen en minut innan jag lade dem på papper)


Lycka till! :-)
Kram Seemlan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar